EN
Biuro Rachunkowe BLOG

Wyższy limit dla działalności nierejestrowanej w Polsce

Teraz czytasz : Wyższy limit dla działalności nierejestrowanej w Polsce

Na mocy tzw. Konstytucji Biznesu, od 30 kwietnia 2018 roku, osoby wykonujące drobną działalność zarobkową osób fizycznych mogą jej nie rejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej CEIDG. Od 1 lipca 2024 roku zmieniły się limity dotyczące zarobków, jakie można osiągnąć z takiej nierejestrowanej działalności.

Kiedy możliwa jest działalność nierejestrowana?

Zgodnie z ustawą Prawo Przedsiębiorców, działalność nierejestrowana, inaczej nieewidencjonowana jest drobną działalnością generującą dochody osób fizycznych. Nie trzeba dokonywać wpisu do CEIDG w związku z nią, co jest całkowicie zgodne z obowiązującymi przepisami. Działalność ta ma wszystkie kluczowe cechy przypisywane działalności gospodarczej, ale nie jest traktowana tak jak ona. Możliwe jest prowadzenie działalności nierejestrowanej, jeśli dana osoba fizyczna z tytułu wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu i na własny rachunek działalności osiąga przychody, których wysokość nie przekracza w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wzrost limitów dla działalności gospodarczej

W związku podwyższeniem od 1 lipca 2024 roku minimalnej pensji krajowej do poziomu 4300 zł brutto, automatycznie zmienił się limit przychodów dla działalności niewymagającej rejestracji w CEIDG. Od stycznia do czerwca 2024 roku wynosił on dokładnie 3181,50 zł, a od 1 lipca wynosi 3225 zł.

Dla prawidłowego ustalenia limitu przychodów w działalności nierejestrowanej należy wliczyć przychody należne z danego miesiąca, wynikające z wystawionych rachunków lub faktur, nawet jeśli osoba fizyczna ich nie otrzymała fizycznie, czyli jeśli klient nie zapłacił jeszcze za towar lub usługę.

Do limitu nie wlicza się wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Limit wyliczany powinien być na podstawie prowadzonej przez przedsiębiorcę ewidencji sprzedaży.

Skutki przekroczenia wskazanych limitów dla działalności nierejestrowanej

Skutkiem przekroczenia w danym miesiącu limitu przychodów wskazanych dla działalności nierejestrowanej będzie uznanie takiej działalności za zwykłą działalność gospodarczą. Przedsiębiorca od tego momentu ma 7 dni na zarejestrowanie jej w CEIDG.

Informacje o poście

Informacje o poście

Facebook
Twitter
LinkedIn
Kontakt

Zapraszamy do współpracy


Masz pytania dotyczące naszych usług lub potrzebujesz indywidualnej wyceny? Zapraszamy do kontaktu telefonicznego, mailowego lub wizyty w naszym biurze. Chętnie pomożemy!

zadzwoń

+48 792 01 10 85

wyślij e-mail

biuro@rachexpert.pl

odwiedź nas

ul. Powstańców Śląskich 58C
53-333 Wrocław

Waluty
EURBank NBP
4,3775 PLN
Kupno: 4,3346 PLN | Sprzedaż: 4,4222 PLN
USDBank NBP
3,9022 PLN
Kupno: 3,8719 PLN | Sprzedaż: 3,9501 PLN
CHFBank NBP
4,6946 PLN
Kupno: 4,6452 PLN | Sprzedaż: 4,7390 PLN
GBPBank NBP
5,1655 PLN
Kupno: 5,1161 PLN | Sprzedaż: 5,2195 PLN
9
Terminarz Kalendarz